Deteriorarea sau uzura acestora poate cauza o aderență slabă a roților la drum, ceea ce are ca rezultat o manevrabilitate slabă a vehiculului, mai ales în situații critice.
De asemenea, au un impact imediat asupra confortului de conducere. Deoarece sunt responsabili pentru amortizarea tuturor impacturilor de la denivelările de pe drum.
Tipuri de bază și construcție de amortizoare  ;
Prin umplutură:
- Amortizatoare de gaz – pe lângă uleiul hidraulic, în carcasa amortizorului există gaz (azot), care împiedică spumarea uleiului, deoarece menține uleiul sub presiune și astfel îi crește eficiența. Cu ajutorul amortizoarelor pe gaz, șasiul poate fi reglat cu precizie. Un amortizor pe gaz este mai scump, dar mai confortabil și mai moale.
- Amortizatori cu ulei – fluidul de lucru din amortizor este ulei hidraulic. Este cel mai des folosit, are un design simplu și este mai ieftin, dezavantajele sunt confortul de condus mai scăzut și comportamentul mai dur
După construcție:
- Carcasă dublă telescopică amortizor - într-un cilindru umplut cu lichid (ulei hidraulic) are piston și supape. Când pistonul se mișcă, lichidul este împins dintr-o parte în alta, iar acest lucru creează rezistență hidraulică. Între carcasa exterioară și cea de lucru, există un spațiu tampon umplut cu lichid. Acest spațiu servește pentru a compensa diferența dintre spațiul de lucru, care scade încet pe măsură ce pistonul se mișcă. Excesul de lichid este stors atunci când pistonul este introdus prin supapa de echilibrare și este împins înapoi în spațiul de lucru. Avantajul amortizoarelor cu carcasă dublă este o durată de viață mai lungă
- Amortizor telescopic cu o singură carcasă - spre deosebire de un amortizor cu dublă carcasă, nu are spațiu de egalizare între carcase. Volumul de gaz comprimat direct în spațiul amortizorului servește la echilibrarea diferenței dintre volumul spațiului de lucru și lichid. Principalele avantaje ale unui amortizor cu o singură carcasă sunt: răcirea mai eficientă a zonei de lucru, presiunea mai scăzută a fluidului de lucru, rezistența la schimbările de temperatură atunci când vehiculul nu este în uz. Dezavantajul său este etanșeitatea mai mică și durata de viață mai scurtă.
- Amortizator de pârghie - acesta este un tip vechi de toba de eșapament folosit în mașini de epocă sau camioane vechi.
După acțiunea forțelor:
- Amortizatoare cu acțiune simplă – amortizează vibrațiile într-o singură direcție
- Amortizatori cu dublă acțiune amortizarea vibrațiilor în ambele direcții de mișcare a pistonului
Sfaturi pentru funcționarea corectă a amortizoarelor
Este este valabil și pentru amortizoare pe care le putem prelungi durata de viață prin stilizarea și ajustarea cursei la șosea. Este întotdeauna necesar să se țină cont de viteza de deplasare peste denivelări și denivelări.
Este întotdeauna o idee bună să verificați amortizoarele la fiecare douăzeci de mii de kilometri .
Putem testa funcționalitatea corectă a acestora într-un mod prost împingând mașina cu putere spre sol și dacă mișcarea de balansare revine de mai multe ori, amortizorul este deteriorat. Aceștia pot efectua cea mai precisă diagnoză pentru dvs. direct într-un service de specialitate.
Întotdeauna schimbăm amortizoarele în perechi, niciodată separat, deoarece noul amortizor are proprietăți de performanță și amortizare mai bune decât cea veche, stabilitatea vehiculului nu va fi aceeași, acestea apar treptat și nu se pot observa imediat.
Conducerea. pe amortizoare deteriorate este periculos și pune în pericol nu numai echipajul vehiculului, ci și utilizatorii drumului, deoarece mașina poate derapa cu ușurință, se confruntă cu rafale de vânt mai rău și nu poate face față acvaplanării.
Defecțiunile amortizoarelor se pot manifesta astfel:
- pe rând, mașina se înclină excesiv
- când la frânare, partea din față se înclină în față
- ulei este vizibil pe amortizoare (se întâmplă adesea când vehiculul este supraîncărcat) #59;la conducerea peste denivelări, vibrațiile sunt transmise cabinei
- efectul ABS redus
- uzura semnificativă a rulmenți roților, suspensie și arcuri
- distanță mare de oprire și risc de acvaplanare2 ;
- scurgeri de ulei pe corpul amortizorului, caz în care trebuie înlocuit imediat
Cauzele uzurii amortizorului
- înlocuirea târzie a amortizoarelor
- scăderea temperaturii de șoc
- conducerea frecventă pe drumuri proaste
- capace de praf deteriorate prin care murdăria a pătruns pe piston
- asamblare incorectă/neprofesională
- supraîncărcarea frecventă a vehiculului
Schimbarea amortizorului
Amortizatoarele sunt piese care nu pot fi dezasamblat și reparat. În cazul unei defecțiuni, întregul amortizor este schimbat. Dacă un amortizor este deteriorat, este întotdeauna necesar să le înlocuiți pe ambele pe axă. Înlocuirea nu este ușoară pentru un neprofesionist și necesită cunoștințe și instrumente de specialitate.